Katski

Alla inlägg under januari 2013

Av Katski - 31 januari 2013 20:13

Hej!

Idag har det vart en helt okej dag. Vi har haft svenska, där vi gjorde papper med Tj-ljudet. Och på matten så räknade jag och Mos på en ipad. Vi är fortfarande Ärkemagiker, men om ca 700 000 poäng är vi DROTTNING! Vi klarade alla stjärnorna på bråk och potenser tror jag det var. Lunchen var äcklig så jag åt mackor och päron. Efter det hade vi gympa :( tråååkigt. Vi fick inte ens åka skridskor, eftersom det var så j*vla dåligt väder. Det blev basket inomhus, tummar ner!

Och efter det hade vi musik, det var väl som vanligt, ganska kul. Vår nya musiklärare är bra, men lite creepy när hon freestylar ibland. Precis när vi slutade skulle jag ha utvecklingssamtal, så straight to the classroom. Fick äta medans, för finskan började 4.

När finskan slutat städade jag min bänk i klassrummet. Det har jag behövt göra länge. Tog även hem matteboken , för jag tänkte räkna färdigt Utmaningen 5. Blev färdig med den, och räknade alla de sju sidorna med repetitioner från tidigare kapitel. Så då var man färdig med matteboken. På måndag får jag väl räkna i sjuans, eller spela King of math... fast vi kommer ju bli queen...  

Av Katski - 31 januari 2013 19:55

   Penny går sin väg och hämtar något i vardagsrummet. Hon kommer tillbaka med en liten klocka.

   Min blick naglar sig fast i den, och kan inte släppa den. Den är vacker och gjord av guld. De små visarna är snirkliga och visar tjugotvå över fyra. Och på baksidan finns det en slags ruta där man kan knappa in siffror.

   "Med den här kan du åka tillbaka i tiden", säger hon och avbryter mig från att titta på den magnifika klockan. "Då kan du göra så att din pappa får behålla sitt jobb", förklarar hon. "Men först måste du rida hem och fråga honom när och varför han blev av med jobbet på GNB. Och när du vet det, kan du förhindra händelsen."

   "Men...hur ska...j..."börjar jag förvirrat.

   "När du ska gå tillbaka i tiden måste du ställa in år, månad, dag och tid. Och sedan måste du gå upp på en hög byggnad eller liknande, och hoppa. När du är i luften, tryck på knappen i mitten på klockan. Och likadant när du ska tillbaka. Men viktigast av allt", säger hon allvarligt. "Tappa inte bort den. Då kommer du att vara fast i det förflutna för alltid."

   Jag sväljer. Hur ska jag kunna klara det här på egen hand?

   Men jag måste i alla fall försöka. För Possessor.


   När jag och Possessor äntligen närmar oss stallet, ser jag 3 mörkklädda män så där. Jag känner inte igen dem. Den som står längst fram och även är längst stirrar på mig med en iskall blick som får min kropp att frysa till is.

Jag är några meter framför dem, när jag hoppar av. Jag står still bredvid Possessor och väntar på att de ska gå sin väg.

Och det gör de efter ett tag. De hoppar in i den gamla, svarta och skrotiga Volkswagen bilen som står på uppfarten. Gasen trampas i botten och bilen drar i väg med ett moln av avgaser efter sig.

Av Katski - 31 januari 2013 19:47

Igår så red jag ju i en träningsgrupp som är varannan onsdag. Vi hoppade och det var jättekul! Jag red Hubbe. Han var lite seg i början (som alltid), men sedan efter några galoppvarv på fyrkantspåret piggnade han till rejält!

Först hoppade de stora ponnysarna och hästarna banan (Hubbe, Junioren och Nyfiken) tillsammans efter varandra. Det gick rätt bra. Och när de små ponnysarna och hade hoppat banan, skulle vi hoppa individuellt. Vi skulle först hoppa ett hinder på diagonalen från K, sedan galoppera över bommarna på kortsidan vid C, och sedan hoppa nästa hinder på diagonalen från H, galoppera över bommarna på kortsidan vid A och samma sak om och om igen. Vi hoppade i en åtta. Fast Mia (vår ridlärare) var väldigt noga med att vi måste galoppera och ha rätt galopp när vi landar efter hindret. Om man inte hade det fick man åtgärda problemet genom att galoppera ett extra varv på volten innan man fick hoppa nästa hinder.

Hubbe var jätteduktig och det var den roligaste lektionen jag har haft på länge!


XOXO

KATSKI

Av Katski - 30 januari 2013 15:04

Idag gick halva klassen till en konstnär vid Grekens. Och jag var med i den gruppen. Vi målade självporträtt av oss som kommer hängas upp i typ kommunhuset sen. Vi kom tillbaka till skolan kanske 11:50 och då åt vi lunch. Och sen hade vi rast i en timme! 10 i 1 började syslöjden och där ska jag börja brodera. Jag ska brodera en svart katt med ett rött halsband som sitter bland blommor. Bakgrunden ska vara vit.

Nu ska jag äta mellis och sen göra läxan. Halv eller kvart i fem ska vi åka till stallet. Ska rida i träningsgruppen idag. Egentligen skulle jag och Elsis ha fått skjuss av hennes mamma, men Elsis är sjuk, sp mamma kör mig till stallet istället. Hoppas jag får Cross :)

PS. Bilden är på mitt självporträtt

XOXO
KATSKI

Av Katski - 29 januari 2013 23:32

Har fixat mina naglar idag. Jag använde inget färgat nagellack, bara base och top coat. Fast först filade jag mina naglar med en nagelfil med 4 steg. På en ska man fixa längden. På tvåan ska man "rugga upp ytan", på trean ska man polera ytan i typ 15 sekunder och på fyran ska man bara göra en sista finish. Och sedan satte jag på Essie base coat som stärker naglarna. Och till sist Essie top coat som inte gör så att det flagnar.

XOXO
KATSKI

Av Katski - 29 januari 2013 19:07

   "Carma?" viskar en röst. "Carma, hör du mig?"

Jag orkar inte svara. Det finns ingen anledning att svara.

   "Carma", hörs det igen.

Tystnad. Bara andetag.

Det tar ett tag innan rösten hörs igen. Och även nu säger den mitt namn.

   "Mmm..." mumlar jag, så att den förstår att jag hör den. Att den kan sluta tjata.

   "Åh, vad bra!" utbrister rösten glatt.

   "Vad..?" mumlar jag tyst, mest för mig själv.

   "Bra att du vaknade", säger den. "Du svimmade och har inte öppnat ögonen på 3 dagar."

   "Men", viskar jag, "jag har ju inte öppnat ögonen nu heller."

   "Ska du inte öppna dem då?" Jag hör det uppmuntrande tonfallet.

   "Nej", säger jag dåsigt.

   "Varför inte?" undrar rösten förvånat.

   "Varför ska jag öppna ögonen för någon jag inte ens vet vem det är?"

   "Jag är ju din moster, Penny", säger hon.

Jag öppnar ögonen, och mycket riktigt, står moster Penny där.

   "Hur hamnade jag här?" undrar jag förbryllat.

   "Jag hittade dig liggandes på marken bakom mitt hus, vid stenmuren. Och din häst stod också där."

Jag visste att det var något bekant med den där stenmuren. "Possessor?" säger jag sedan, förundrat. "Är han här?"

   "Ja, det verkar så", svarar hon.

   "Bra", pustar jag ut. "Men jag måste få fråga dig en sak."

   "Vad som helst", svarar hon med ett leende.

   "Min häst Possessor, ska säljas till en ridskola i Tyskland. Om en vecka och 2 dagar, så körs han från mitt liv för alltid. Jag kan inte förmå mig att förlora honom", berättar jag. "Finns det någon möjlighet att du kanske kan hjälpa mig?"

   "Vet du vad, det kanske jag kan..." mumlar Penny.

   "Snälla, säg vad jag kan göra", vädjar jag.

En paus.

   "Varför ska han säljas?" undrar hon sedan.

   "Vi har inte råd att ha kvar honom längre", säger jag. "Pappa blev av med jobbet på GNB (Goliath National Bank). "

   "Så om han fortfarande hade varit anställd på GNB, hade ni inte behövt sälja Possessor", konstaterar hon.

Jag nickar.

   "Då måste vi förhindra det."



Av Katski - 29 januari 2013 16:54

Hellu!
Idag när vi var i skolan så vart Heléne skitsur på oss :( vi hade vikarie igår och hon hade sagt att vi varit asjobbiga - vilket var sant när vi hade engelska - och Heléne vart skitförbannad! Hon tog ut personer enskilt för att prata om "incidenten". Nästan alla fick gå, men som tur var - inte jag! Det skulle ha varit konstigt, för nästan det enda jag gjorde var att läsa. Ja i alla fall, så hade vi typ ett stavningsprov idag. Hon läste upp en text som vi skulle skriva av. Tror jag skrev allting rätt. Och sen hade vi typ ett läsförståelse prov. Vi kommer ha något liknande i nationella proven i svenska som vi kommer ha 5 och 7 februari.

Sitter nu utanför pianorummet och väntar tills Mos piano är färdigt. Vi bakade chokladmuffins tidigare, fast dom vart lite brända... Oooops. Men de är goda ändå. Och smeten var gudomlig!!

XOXO
KATSKI

Av Katski - 28 januari 2013 20:45

Längtar verkligen till att den här kommer ut den 29 mars. Har läst boken snart 2 gånger och den är fantastisk, den bästa bok jag har läst. Jag vet att jag har sagt det, men... Seriöst bästa boken ever!

Countdown started

Presentation


Hej! Jag är Katski och jag bloggar om mitt liv, hästar och mode. Blir jätteglad för kommentarer :)

Vill du fråga mig nåt?

5 besvarade frågor

Omröstning

Hur många år är du som läser min blogg?
 7 år eller yngre
 8-10 år
 10-13 år
 13-16 år
 16-20 år
 20-30 år
 30-40 år
 40-50 år
 50 år eller äldre

Gästboken!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Letar du efter nåt?

Mina senaste inlägg

Mina kategorier

Arkiv

Andra Bloggar

RSS

Besöksstatistik

Översätt bloggen!


Ovido - Quiz & Flashcards